Kalejdoskop #23
Ten sam newsletter, ale za każdym razem inny 🙂

Cześć! Jak zwykle przygotowałem dla Ciebie porcję ciekawych treści z zakresu zdrowia, aktywności ruchowej i tematów dotyczących jakości życia. Nie przedłużając, życzę miłego czytania! 🙂

1. 60 stron konkretnych notatek na temat fitnessu/sportu/siłowni/żywienia – informacje dotyczą metodyki treningu (konkretnych ćwiczeń, rozgrzewki, programowania planów treningowych), roli żywienia, regeneracji, snu itp. Kilka kluczowych informacji, które możemy wynieść to m.in. pozytywna rola węglowodanów (są dobre, ale trzeba odpowiednio nimi zarządzać w diecie), sen jest kluczowym czynnikiem regeneracji i poprawy sprawności, spacer po posiłku poprawia trawienie i wpływa korzystnie na wrażliwość insulinową, sól jest korzystna dla osób trenujących, szczególnie jodowana.
– 60 Pages of Fitness Notes – A Collection (Tekst, ENG)
https://www.dropbox.com/s/rdwnfn5tr23uhlj/60%20Pages%20of%20Fitness%20Notes%20-%20A%20Collection.pdf
#sport #aktywnoscfizyczna #silownia

2. Jako gatunek optymalizujemy wysiłek, chcąc osiągnąć jak najlepszy efekt w jak najszybszym czasie. Opieramy się na przeróżnych prymitywnych mechanizmach mózgu, które w obliczu dzisiejszej techniki nie są w stanie sobie optymalnie radzić. Specyfika dzisiejszego świata otoczonego zewsząd elektroniką może powodować u wielu ludzie różnego rodzaju uzależnienia. Jego definicja jest stosunkowo prosta: może to być substancja, zachowanie lub dowolny bodziec, który powoduje pewnego rodzaju obsesję, kompulsje, warunkuje uczucie głodu i rodzi napięcie, które człowiek stara się zredukować. Naprawdę wiele osób, szczególnie młodych spełnia te kryteria w odniesieniu do korzystania z internetu czy smartfona. Problem pojawia się wtedy, kiedy człowiek zaniedbuje podstawowe potrzeby życiowe, jak np. sen czy odżywianie. Choć normy korzystania ze zdobyczy techniki z pewnością się już przesunęły (normą jest teraz o wiele więcej niż kiedyś), to warto obserwować siebie i bliskich czy objawy uzależnienia nie przybierają na sile i w razie potrzeby szybko reagować. Profilaktycznie natomiast należy pamiętaj o optymalnych proporcjach między korzystaniem z elektroniki oraz innymi aktywnościami, chociażby fizycznymi.
– Uzależnienie od telefonu, uzależnienie od komputera. Uzależnienie od internetu. Nastała era człowieka wirtualnego? (Artykuł, PL)
https://lenovozone.pl/blog/uzaleznienie-od-telefonu-komputera/
#technologia #elektronika #uzaleznienie

3. Każdy czasem musi sobie trochę ponarzekać, prawda? Może nie… 🙂 Choć narzekanie jest narodowym sportem wielu Polaków, to warto pamiętać, że nie pozostaje dla Nas obojętne. Duże znaczenie mają tutaj normy kulturowe: w USA bardziej popularna jest afirmacja życia, czyli dążenie do mówienia o pozytywach, nawet kiedy niekoniecznie tak jest. Ma to związek z przekonaniem, o wpływie na własne życie. W Polsce jest natomiast nieco inaczej – po zapytaniu “co u Ciebie słychać” odpowiedź “rewelacyjnie” może być powiązana z odbiorem tej osoby jako naiwnej. Warto wiedzieć, że narzekanie często nie jest związane z obiektywną sytuacją życiową, narzekają również osoby majętne czy zdrowe. Czasami ludzie mogą traktować narzekanie jako próbę poprawienia swojego nastroju (wyrzucenie z siebie tego, co złe), jednak badania przeczą temu – narzekanie po prostu wprowadza w zły nastrój. To, co realnie poprawia nastrój, to mówienie o rzeczach pozytywnych.
– Jak narzekanie wpływa na Twój nastrój? (Film, PL)

#psychologia #narzekanie #zdrowie

4. Mózg jest najważniejszym organem człowieka – przynajmniej według mózgu. – (dostępne tylko w subskrypcji e-mail)

5. Klatka piersiowa to jeden z bardziej reprezentatywnych mięśni, wpływających na Naszą sylwetkę. Jednak wiele osób trenując na siłowni popełnia błędy podczas ćwiczenia tej partii:
1. Rozpiętki ważniejsze od wyciskań – rozpiętki mogą być uzupełnieniem, ale to wyciskania powinny stanowić podstawę
2. Izolacja góry i środka – odstawianie głównych ćwiczeń na rzecz izolacji to błąd – zwykle brakuje Ci po prostu masy mięśniowej
3. Błędy podczas ruchu wyciskania: wyciskanie powinno być robione do końca, w dużym zakresie ruchu, bez odbijania
4. Tył jest fundamentem – ćwicz plecy, Twoja klatka może dzięki temu zacząć lepiej wyglądać
5. Brak mostka podczas wyciskania – zawsze warto robić wyciskanie mając wypchniętą klatkę oraz ściągnięte do siebie i w dół łopatki
– 5 BŁĘDÓW W BUDOWANIU KLATKI! (Film, PL)

#silownia #cwiczenia #aktywnoscfizyczna

6. Trenując z ciężarami możemy czasami zaobserwować, że jedna strona ciała jest silniejsza od drugiej. Objawia się to tym, że w ruchach np. wyciskania czy przysiadu przekręcamy się lekko, a jedna z kończyn prostuje się szybciej. Zwykle, jeśli podczas np. wyciskania lewa strona prostuje się pierwsza, spodziewamy się, że będzie ona silniejsza. Jednak często jest zupełnie odwrotnie – organizm w ten sposób kompensuje sobie brak siły tej kończyny. Problemy wynikają nie tylko z samej różnicy siły, ale także z nieprawidłowego wzorca ruchowego i nieprawidłowych nawyków. Aby pozbyć się asymetrii zmniejsz ciężar na tyle, aby wykonać ruch prawidłowo i powtarzaj go tak długo, aż zmniejszysz różnice. Możliwe też, że problem dotyczy Twojej mobilności, a więc rozciągnięcia w różnych elementach ciała. Pamiętaj też, że człowiek nie jest idealnie symetryczny i nie ma co się martwić, jeśli występują tylko drobne różnice.
– Nierówna siła rąk/nóg – jak sobie z tym poradzić? (Film, PL)

#silownia #miesnie #fizjoterapia

7. Suplementy diety to zgodnie z obowiązującym w Polsce prawem rodzaj żywności. Nie są one lekami, nie przechodzą zaawansowanej kontroli, a zawartość substancji w nich może całkowicie odbiegać od tych deklarowanych. Wyniki kontroli NIK wskazują, że faktycznie występują nieścisłości i często zamiast pomagać sobie (np. uzupełniając niedobory) możemy nawet szkodzić. To, co warto robić, to przede wszystkim opierać się o zdrową żywność, kiedy można kupować lek a nie suplement oraz przede wszystkim korzystać z suplementów od sprawdzonych, zaufanych firm, robiących niezależne badania składu i jakości swoich produktów.
– Rozmowa w NIK na temat suplementów diety (Film, PL)

#suplementy #dieta #zdrowie

8. Póki co możemy żyć tylko na jednej planecie. Jeśli jesteś osobą dość młodą, istnieje duża szansa, że będziesz żyć jeszcze przez wiele dziesiątków lat, może dłużej. Dlatego może warto by było zadbać o własny dom? Ocieplenie klimatu według wielu osób nie istnieje, jednak dane naukowe mówią jasno: zmiany postępują i są wywołane działalnością człowieka. Problem jest złożony i możemy próbować go rozwiązywać choćby korzystając mniej z urządzeń produkujących energię, optymalizując transport czy unikając zakupów produktów z tworzywami sztucznymi. Cała reszta, która niestety jest większością, leży jednak w działalności rządzących i osób, mających największy wpływ – konieczne są zmiany systemowe. Każdy człowiek powinien jednak mieć świadomość problemu i dążyć do pożądanych zmian chociażby poprzez wybory polityczne.
– Jaką cenę zapłacimy? — 7 metrów pod ziemią [ODCINEK Z PUBLICZNOŚCIĄ] (Film, PL)

#klimat #swiat #srodowisko

9. Bezpieczeństwo to ważny element jakości życia. – (dostępne tylko w subskrypcji e-mail)

10. Jak niskim kosztem zwiększyć bezpieczeństwo zakupów kartą? Karta bankowa to niewątpliwie przydatne narzędzie, jednak podawanie jej danych na wielu różnych stronach może być nieco niekomfortowe – zawsze istnieje bowiem ryzyko wycieku danych, a chargeback nie zawsze może zadziałać. Można się przed tym obronić na różne sposoby, a oto 2 z nich:
– Możesz zakupić kartę prepaid, a więc kartę przedpłaconą. Działa ona tak samo jak zwykła, ale jest doładowywana ręcznie jedynie taką kwotą, jaką na nią chcesz wpłacić.
– Możesz otworzyć drugi rachunek w swoim banku (zwykle za całkowite 0zł) i zamówić do tego rachunku kartę, a rachunek doładowywać dokładnie tak samo, jak kartę przedpłaconą. W tym przypadku przygotuj się na standardową opłatę kilku złotych miesięcznie, jeśli nie będziesz z tej karty korzystać, jednak prawdopodobnie i tak warto, ponieważ na szali jest bezpieczeństwo finansowe 🙂
– Lifehack, wskazówka
#bezpieczenstwo #finanse #pieniadze

Co najbardziej Ci się spodobało? Daj znać odpowiadając na ten e-mail lub w komentarzu. Przekręcenie kalejdoskopu zajmie mi chwilę. Kolejny numer newslettera przeczytasz już za 2 tygodnie. Pamiętaj, aby zaprosić swoich znajomych do zapisania się na stronie: https://sebastianchudziak.pl/kalejdoskop 🙂

Zajrzyj też do mojego podcastu “Podcast Na Zdrowie”: https://sebastianchudziak.pl/nazdrowie/
Lub przeglądaj wszystkie wpisy na mojej stronie: https://sebastianchudziak.pl/wszystkie-wpisy/

Pozdrawiam,
Sebastian

Poprzedni wpis: Kalejdoskop #22
W skrócie: newsletter/agregator – streszczenia artykułów/filmów/audio, polecenia stron internetowych, podcastów, kanałów YT i innych, aplikacje, ciekawostki, life-hacki.
Tutaj można obserwować: #kalejdoskop
Tutaj można się zapisać: https://sebastianchudziak.pl/kalejdoskop/
Czasami mogą się powtórzyć treści z wykopu.
Dodatkowe tagi: #qualitycontent #gruparatowaniapoziomu #wiedza #nauka #produktywnosc #lifehack #zdrowie #jakosczycia